
Jan Gerrit Adema
Jan Gerrit Adema, geboren in 1970 te Drachten, kreeg zijn eerste muzieklessen bij Brassband
Pro Rege Heerenveen. Hier speelde hij op tenortuba en bastuba.
Aan het conservatorium van Groningen behaalde hij zijn directiediploma bij Lex van Diepen
en het docerend musicus diploma bij Ane Travaille.
Zijn master voor directie behaalde hij aan het Brabants conservatorium bij Jan Cober in
1997.
Daarnaast voltooide hij daar ook in 1998 zijn opleiding uitvoerend musicus bastuba bij Piet
Joris. Gedurende deze periode speelde Jan Gerrit onder andere bij gerenommeerde orkesten
als het Nederlands Kamer Orkest, het Noord Nederlands Orkest, het Brabants Orkest,
Moderne Muziekensemble ‘De Ereprijs’ en de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht.
Na zijn studie directie hafabra studeerde Jan Gerrit orkestdirectie bij Kerry Woodward. Deze
opleiding sloot hij cum laude af in 2006 waarbij hem de Messiaen studiebeurs werd
aangeboden. Hierop volgend studeerde Jan Gerrit voor zijn masters orkestdirectie aan het
Codarts conservatorium bij Hans Leenders in Rotterdam.
Specialisaties in het dirigeren volgde hij bij topdirigenten als Alex Schillings, Eugene
Corporon, David King, Ian Porthouse, Claus Peter Flor, Georg Fritz, Sef Pijpers sr. en Jan de
Haan.
Door de jaren heeft Jan Gerrit mogen samenwerken met fantastische musici als Jörgen van
Rijen, Fritz Damrow, Tjeerd Top, Jasper de Waal, Brian Bowen, Stephen Mead, Hans Nikkel,
An Raskin, Tatiana Koleva, Eva van Grinsven, Eric Vloeimans, Ilja Reijngoud, Thijs van
Otterloo, Natalya Kraevsky en Julian Hartman.
Jan Gerrit is tevens vast verbonden aan harmonieorkest TOG uit Berlicum. Hij maakt spraakmakende programma’s waarin hij bijzondere combinaties zoekt met bijvoorbeeld theremin, dichters, DJ’s en met multimedia.
Jan Gerrit won de ‘Kunstprijs Tilburg’, organiseerde onder de naam ‘Waterstof’ een prachtig
multimediaal en cultureel festival waarvoor hij veel muziek zelf componeerde en
arrangeerde. Ook gaf hij spectaculaire concerten waarbij hij onder andere het monumentale
Carmina Burana van Orff en het prachtige Requiem van Hidas dirigeerde. Hij gaf bijzondere
concerten met thema’s rond Percy Grainger en Rogier van Otterloo en maakte in
samenwerking met theater ‘Kunstmin’ een avondvullende productie rond de ‘4 zonen’ van
Dordrecht voor 4 en 5 mei. Hiernaast geeft hij regelmatig gastdirecties en jureert hij op
festivals.
Naast zijn muzikale werkzaamheden met ‘potlood en dirigeerstok’ is Jan Gerrit Adema
mede-oprichter en creatief directeur van Sonolize. Dit in 2019 opgerichte initiatief is een
baanbrekend en innovatief bedrijf waar componisten en arrangeurs hun eigen muziek
digitaal en op een professionele wijze kunnen publiceren en waarbij ‘fair practice’ voorop
staat. Self-publishing nieuwe stijl met alle voordelen van een grote uitgever en meer.